8.16.2010



1- الكيكة الدسمة الأساسية:

المقادير:

6 بيضات

فانيليا

2 كوب سكر ناعم (مش مطحون)

1 كوب زبدة طرية(زبدة فيرن)

2 و نصف كوب دقيق

2 ملعقة ممسوحة بيكنج باودر+ ملعقة ممسوحة كربونات صودا

كوب زبادي + قليل من اللبن عند الحاجة

ملعقة صغيرة محسن كيك (لو موجود)

الطريقة :

ادعكي الزبدة مع السكر بالملعقة الخشبية حتى تصبح الزبدة هشة مثل الكريمة و يفتح لونها . اضيفي البيض و الفانيليا و محسن الكيك وقلبي حتى يمتزجوا جيدا .في وعاء اخر انخلي الدقيق+بيكنج باودر +كربونات صودا واضيفي قليل من الدقيق الى الخليط السابق ثم باقي الزبادي و باقي الدقيق .يجب ان تكون العجينة النهائية متوسطة السيولة لو احتاجت اضيفي القليل من اللبن.تدهن صينية بالزبدة و تبطن بقليل من الدقيق يوضع الخليط و تدخل الفرن متوسط الحرارة لمدة 30 دقيقة تقريبا

2-الكيكة الرخاميةmarble cake

نفس الخطوات السابقة لحد ما يجهز خليط الكيك النهائي تقسم نصفين يضاف الى واحد منهم ملعقتين بودرة كاكاو(يفضل الخام) في الصينية ضعي ملعقة من الأبيض و ملعقة من البني لحد ما تنتهي احضري عود رفيع او شوكة و لخبطي البني على الأبيض بشكل متداخل مثل الرخام و تخبز عادي.

3- كيكة الأناناس المقلوبة :

في الصينية اللي حتخبزي فيها تحطي نصف كوب سكر و معلقة زبدة و معلقة ماء و ترفعيها على النار لحد السكر ما يسيح و يبتدي لونه يدي على كراميل (فاتح مش بني) رصي قطع الأناناس فوق الكراميل و حضري عجينة الكيكة و صبيها فوق الأناناس و دخليها الفرن و بعد ما تستوي و تبرد اقلبيها و قطعيها.

4- البسيسة :

بتتعمل من دقيق الذرة طعمها و ريحتها مميزة جدا وكمان مغذية للأطفال عشان دقيق الذرة غني بفتامين أ,د,ك ,اي.

المقادير:

3 بيضات

فانيليا

3/4كوب زيت ذرة

كوب و نصف سكر ناعم

كوب دقيق ذرة

كوب دقيق عادي

نصف كوب عصير برتقال + بشر برتقال أو نصف كوب لبن

ملعقة محسن كيك

الطريقة:

اضربي البيض شوية بالشوكة + الفانيليا و اضيفي الزيت والمحسن و السكر و قلبي اضيفي الدقيق بالتدريج بالتبادل مع العصير او اللبن حتى يصبح الخليط النهائي متوسط السيولة . تصب في صينية مدهونة بالسمن و مبطنة بالدقيق و تخبز في فرن متوسط الحرارة.

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق